Muzyka baroku a supernauczanie Opracowanie Dasadam

Po przeczytaniu pewnego artykułu przyszło mi na myśl, by opisać, jak bardzo potrzebna jest muzyka, że jest wykorzystywana, jako pomoc w nauce, przy leczeniu...

Około 1963 roku bułgarski uczony, dr Georgi Łozanow opracował własną metodę leczenia, głównie nerwic. Przy okazji odkrył, że można tę metodę zastosować także do uczenia różnych przedmiotów, od matematyki po języki obce. Okazało się, że sposób ten przynosi rewelacyjne wyniki.

Nie będę opisywał tutaj całej historii odkrycia. Chciałbym skupić się przede wszystkim na muzyce, która wg dr Łozanowa jest ważnym, wręcz niezbędnym czynnikiem, dzięki któremu można leczyć, czy uczyć się stosując jego odkrycie. Dla zainteresowanych tą metodą na końcu artykułu podam bibliografię.

Cały sekret "sugestopedii" polega na tym, żeby pacjenta, tudzież ucznia wprowadzić w stan, w jakim znajduje się człowiek słuchający koncertu: Jest on rozluźniony wewnętrznie, "bierny", ale zarazem czujny. W kulturze, religii Indii, ale i innych cywilizacjach muzyka odgrywa szczególną rolę. Wprowadzanie w trans uśmierza ból, od wieków muzyka towarzyszy człowiekowi. Któż z nas nie pamięta, będąc kilkuletnim brzdącem, jak babcia, dziadek, czy mama nie śpiewała nam kołysanek? Muzyka odpręża, relaksuje, służy do rozrywki, a nawet by zarobić na życie.

Łozanow eksperymentalnie odkrył, że muzyka odpręża ciało i pobudza umysł, stąd też wyśmienicie nadaje się do nauczania. Dr Georgi wybrał do tego celu europejską muzykę poważną. Ustalił, że szczególnie nadaje się do tego muzyka baroku, w tempie largo, ponieważ zwalnia puls i wprowadza pacjenta w idealny stan wypoczynku.

Badania naukowe wykazały, że umysł pracuje lepiej, kiedy mięśnie są rozluźnione, a serce pracuje w tempie wolniejszym niż zwykle. Normalnie jest to około 70-80 uderzeń na minutę, a zwolnienie tego tempa do 60 uderzeń na minutę już daje oczekiwane rezultaty.

Zbytnie zwolnienie rytmu serca powoduje jednak często uśpienie, czego dr Łozanow próbował uniknąć. Wykazał, że rytmy ciała - bicie serca, rytm fal mózgowych - synchronizują się z rytmem muzyki barokowej. Muzyka kompozytorów siedemnastowiecznych, czy osiemnastowiecznych, takich jak Bach, Vivaldi, Telemann, Corelli, czy Handel w wolniejszych fragmentach ma rytm sześćdziesięciu uderzeń na minutę, a więc taki, jaki poszukiwał Łozanow. Muzyka barokowa często ma powolne, basowe nuty, niczym wolno bijące serce człowieka. Ponoć samo wsłuchiwanie się w metronom o tempie 60 uderzeń oddziałuje na ludzi.

Jest to tylko jeden z wielu czynników potrzebnych do super szybkiego uczenia się. Jest on dostępny dla przeciętnych ludzi, a nawet opóźnionych, dzięki czemu mają szansę zrównać się z "normalnymi" poziomem.

Podobne zachowania wykorzystuje metoda SITA, o której na pewno większość czytelników słyszała - wprowadzenie w stan odprężenia, a potem podawanie informacji, które uczący się zapamiętuje w zwiększonym tempie. Uczący może przyspieszyć naukę od 5 do 50 razy w stosunku do tradycyjnego nauczania.

Zachęcam wszystkich do odprężenia się przed nauką, posłuchania jakiejś spokojnej muzyki, a efekty na pewno przyjdą same. Będziemy spokojniejsi, szybciej będziemy się uczyć i odniesiemy jedynie korzyści zdrowotne.

Na koniec wedle obietnicy przedstawiam bibliografię, która przybliży tę metodę zainteresowanym, nie tylko pod względem czynnika muzycznego.


    Bibliografa:
  • Ostrander Sheila, Schroeder Lynn "Superlearning", Bern und Munchen 1979
  • Opaczewski Zbigniew "Hipnopedia", Warszawa 1974
  • Matela Leszek "Sugestopedia", mies. Trzecie Oko 1988
  • Madej Donka "Sugestologia w praktyce", mies. Trzecie Oko 1984
  • Łozanow Georgi "Sugestologija", Sofia 1971
  • "Problemi na sugestologijata", Proceedings of the I International Symposium on the Problems of Suggestology, Sofia 1973


 
Copyright (c) 2002-2007 by Tempus Fugit